onsdag 25 januari 2012

Varvtal? RPM?

Jag håller på att klura ut vad jag ska ha för storlek på bakdrevet på ny-cykeln.
Vad hade jag i varvtal på motorn förra året?
Motordrevet 24 kugg, Kopplingskorgen 44 kugg
Växellådsdrevet 23 kugg, bakdrevet 42 kugg
Omkretsen på bakhjulet är 2 meter tror jag?
Sluthastigheten blev 200 km

Den som först räknar ut det får en fin keps (så fort jag har fått min leverans)
Inga sura kommentarer om att jag borde köpa mig en varvräknare tack.

I'm trying to figure out what to have for the size of the rear sprocket to the new cycle.
What I had in the RPM of the engine last year?
Engine Sprocket 24 tooth, 44 tooth clutch basket
Gearbox sprocket 23 tooth Rear sprocket 42 teeth
The circumference of the rear wheel is 2 meters, I think?
The final speed was 200 km

The first to figure out it has a nice hat (as soon as I received my delivery)
No comments thanks, that I should buy myself a RPM counter.

3 kommentarer:

  1. kan 5580 rpm vara rimligt?

    SvaraRadera
  2. Utan att veta vilken utväxling du har på ilagd växel så är det lite svårt, om den är 1:1 däremot så håller jag med ovanstående talare.
    Räknas väldigt enkelt ut med mitt program Tracktimer, se växel 6 i bifogad bild: http://www.tracktimer.com/temp/tracktimer_gearbox.jpg
    Jag sponsrar gärna din satsning med en fullversion, hör av dig i såna fall!

    SvaraRadera
  3. Örjan och Torkel får var sin keps, alla andra bloggläsare får skämmas för sin matematiska lättja, till och med Mats W uteblev med svar.
    Skicka er hemadress till edstugaanders@live.se

    Det är klart jag är intresserad av ett program som kan räkna ut varvtalet med givna parametrar, då slipper jag gissa vad vi ska sätta på för drev.

    SvaraRadera