lördag 23 mars 2013

Plymen såg stark ut

Min gamla antagonist Plymen träffade jag på läktaren han påstår att han ska sluta nu, fan tror det.
Sverige har stora problem att fylla på med förare efter Stenlund och Posa det såg man, ingen skugga ska falla på de svenska som var med, men när en väl begagnad cykel med reservmotor bjuds ut för 120.000:- då blir det problem för de flesta. Jag sålde min Triumph Trophy för 20.000:- 1989 och köpte min första nya JAWA för 19.700:-, hade jag varit en bättre chafför hade jag kunnat åka VM med den, hade jag sparat Triumphen till i dag och sålt den nu så hade pengarna räckt till trimningen av en motor skulle jag tro.
Sporten har blivit för dyr så vi kommer inte att få någon tillväxt av nya förare, mitt förslag är att inrätta en klass med 4-takts crossmotorer körda på bensin, ingen kommer att behöva att motorrenovera på flera år och kostnaderna kommer att sänkas dramatiskt. När vi sedan har fått en bredd med många åkare så kommer toppen att vilja mäta sig med ryssarna. Kanske de orkar med det då, annars är jag rädd att isracingen kommer att försvinna på sikt i Sverige.

My old antagonist plume I met in the stands, he says he'll stop now, I do not know if I believe it.
Sweden has big problems to load the drivers for Stenlund and Posa it was seen, no shadow will fall on the Swedish who was there, but when a well-used bike with spare engine offered for 120,000 SEK, then it becomes a problem for most people. I sold my Triumph Trophy for 20,000 SEK in 1989 and bought my first new JAWA for 19,700 SEK, I had been a better chauffeur had I been able to go the VM with it, I had saved Triumphen to date and sold it now had money enough to trim of an engine, I believe.
The sport has become too expensive so we will not have any growth of new drivers, my suggestion is to set up a class with 4-stroke motocross engines run on gasoline, no one will have that engine refurbishing of several years and the cost will be reduced dramatically. When we have a width with many riders will top that will compete with the Russians. Maybe they can cope with it then, otherwise I'm afraid isracingen will eventually disappear in Sweden.

3 kommentarer:

  1. Plym är som vanligt en stark man. Betänk att han dessutom har en kort Endurokarriär bakom sig på en KTM 350cc 2t som jag lurade på honom. Ditt förslag är riktigt bra plus att man dessutom på moderna motorer kan köra med vettiga ljuddämpare utan att motorerna far illa. Men det lär väl bli svårt att genomföra detta i den mest konservativa av alla MC sporter.
    /Tomas

    SvaraRadera
  2. Vilken dag du verkar haft, Anders. Isracing i världsklass o träffa Plyhmen samma dag.
    Gick du direkt från stelhäck till hembygget eller var det en fjäderjawa mellan?

    SvaraRadera
  3. Vi förlängde stelhäckarna först, sedan började vi med hembyggen.

    SvaraRadera