lördag 9 mars 2013

Luftmotstånd

När jag kom till mitten av det här blev jag yr i huvudet som vanligt, tack ändå, kontentan är är tror jag att ha en så liten frontarea och så smal cigarr som möjligt.



Beräkning av luftmotstånd.        
Hänsyn måste tas till följande fyra faktorer.        
        
1,   Hastigheten v m/s Luftmotståndet ökar med hastigheten i kvadrat.     
   Vid t.ex 100 km/h  blir motståndet fyra gånger större än vid 50 km/h.     
        
2,   Frontytan F m² Motståndet står i direkt proportion till ekipagets frontarea.     
   Mät eller gör en pappmall över största tvärsnittet och beräkna arean.     
        
3,   Motståndsfaktorn Cw (-) En cigarrformad kåpa ger lägre motstånd än en lika stor men kantig kåpa.      
   En hoj utan kåpa skapar mer turbulens, vilket ger högre motståndsfaktor.     
   Kolla på nätet om det finns uppgifter om liknande skapelser.     
   Porsche 356B hade t.ex. ett utprovat Cw = 0,40.     
        
4,   Luftens täthet s kg/m³ Motståndet påverkas också i direkt proportion av tätheten på luften.     
      som i sin tur beror av …..   Vid normalt lufttryck och temperatur väger luft 1,29 kg /m3.     
atmosfärtrycket P mbar Vid högtryck väger luften mer och då blir det större motstånd i proportion till trycket.     
temperaturen t ° C Vid högre temperatur blir luftens täthet lägre i omvänd proportion till absoluta temperaturen.      
   Luftens aktuella täthet kan framräknas enligt….     s = (p / 1014) x 273 / (273+t) x 1,29
        
Teoretiskt luftmotstånd kan nu beräknas enligt….    W = Cw F s (v²/2)   ( N ) 
        
I praktiken bör man dock räkna med ett visst rullmotstånd. Detta är i stort sett oberoende av fordonets hastighet        
och blir vid höga farter av mindre betydelse.         
Rullmotståndet kan enkelt kollas genom att man drar ekipaget med jämn fart över ett plant golv och mäter kraften med en fiskevåg.        
Multiplicerar man nu summan av motstånden WL och WR med hastigheten så får man det teoretiska effektbehovet.        
För att sedan få erforderlig motorstyrka måste hänsyn tas till förluster i växellåda och transmission.         
Du kan göra alla dessa uträkningar enkelt genom att gå till nästa flik, " Beräkning" och där fylla i de gula rutorna med väl valda indata.        
        
         Lycka till .


When I got to the middle of this, I became dizzy as usual, thanks anyway, the bottom line is I think is to have a small frontal area and so narrow cigar as possible.
Calculation of air resistance.Consideration must be given to the following four factors.
         
1, speed vm / s Air resistance increases with velocity squared.
   
For example 100 km / h, the resistance four times greater than at 50 km / h
         
2, front surface F m² resistance is directly proportional to win their frontal area.
   
Measure or make a cardboard template of the largest cross section and calculate the area.
         
3, Resistance factor Cw (-) A cigar-shaped hood provides lower resistance than an equal but edgy cover.
   
A bike without cover create more turbulence, resulting in higher resistance factor.
   
Check online if there is evidence of similar creations.
   
Porsche 356B had such one tested Cw = 0.40.
         
4, air tightness s kg / m³ resistance is also affected in direct proportion to the density of the air.
      
which in turn depends ..... At normal atmospheric pressure and temperature of air weighs 1.29 kg / m3.atmospheric pressure P mb For high pressure air weighs more and then there will be more resistance in proportion to the pressure.temperature t ° C. At higher temperature becomes lower air density inversely proportional to absolute temperature.
   
The air current density can be calculated according to .... s = (p / 1014) x 273 / (273 + t) x 1.29
         
Theoretically, air resistance can now be calculated according to .... W = Cw F s (v ² / 2) (N)
         
In practice, however, assume a specific rolling resistance. This is largely independent of vehicle speedand becomes at high speeds of less importance.Rolling resistance can easily be checked by pulling rig with constant speed across a flat floor and measures the force with a fiskevåg.Multiplies now the sum of the resistances WL and WR with speed to get the theoretical power requirement.To then get the required engine power must take into account losses in the gearbox and transmission.You can do all these calculations simply by going to the next tab, "Calculation" and where to fill in the yellow boxes with carefully chosen input.
        
         
Best of luck.

1 kommentar:

  1. Glöm det där med luftmotstånd, det är väl bara att pytsa i lite mer aceton så kommer nog farten.
    /Tomas

    SvaraRadera