söndag 16 november 2014

Kopplingskorgen är klar för svetsning

Jag fick ett stort rör av Hasse som Kjell svarvade en ring som vi kunde skruva fast drevet i, när ringen väl är svetsad i kuggkransen kommer jag inte åt skruvarna igen, så jag har dragit vad det går. Innerdiametern var lite för stor så det fick bli lite plåtbitar som fyller upp.
I got a large tube of Hasse as Kjell machined a ring that we could screw the sprocket in, when the ring well is welded into gear, I do not tighten the screws, so I have drawn what it is. The inner diameter was a little too big so I had to make some shims to fill up.
Eftersom det kommer att bli torrkoppling var jag tvungen att sätta ett tätat lager på utgående axeln till kopplingen, naturligtvis fanns inget med styrspåret i mitten, tack och lov så lovade han som svarvade en förgasarnål till vår förgasare, Åke Larsson Jättendal att fixa det, hans granne Key Frenell jobbar fortfarande här i Stockholm så transporten är ordnad.
  Since it will be dry clutch, I had to put a sealed bearing on the output shaft to the clutch, of course, there was nothing with a track in the middle, thankfully, the man that machined a throttle needle to our carburetors, Åke Larsson Jättendal to fix it, his neighbor Key Frenell still here in Stockholm under the weeks so transportation is arranged.

3 kommentarer:

  1. Svarva spåren i lagret bör väl vilken svarvare som helst kunna fixa. Har själv svarvat spåret i flera lager

    SvaraRadera
  2. Du har det bra du med egen svarv, själv får jag förlita mig på vänner och bekanta. men jag börjat att leta en liten en att ha själv.

    SvaraRadera
  3. Ääh så menade jag inte. Men det lät som om han Kjell du hade att svarva röret fanns på närmare håll än att skicka lagret ända till Hälsingland.

    SvaraRadera