torsdag 20 augusti 2015

113,5mph

Synd att Bonneville blev inställt, vi hade nog slagit rekord med den här 350cc-motorn, rekordet där är 101,6mph. Vi körde med bara 50% nitro, de sålde ingen 100% med påföljd att avgastempen var 100 grader för kall och för att komma upp i rätt temperatur hade vi behövt haft cirka 65% i tanken.
Den här tävlingsformen tycker jag inte om, ett flygfält där det gällde att få upp farten i 1 mile och där mäts farten, dels så satt det lampor utefter banan överallt som det kostade 500 dollar om du nuddade en, vi klarade oss från sådana böter i alla fall, sedan är det väl långt ner till Mojave, det blev över 400 mil i den Blå Forden. Tjusningen med Bonneville är att få en motor att gå på full fart i en mile, inte bara accelerationsmilen.

Too bad that Bonneville was canceled, we had enough broken records with this 350cc engine, the record there is 101,6mph. We drove with only 50% nitro, they sold not 100%, with the result that the exhaust temperature was 100 degrees Celsius to cold and to reach the right temperature, we had to have had around 65% in the tank.This form of competition I do not like, an airfield where it was about to get up to speed for 1 mile and where the measured speed, as well as set the lights along the path of all that it cost $ 500 if you touched one, we made ourselves from such fines in anyway, since it is well far down to Mojave, there were over 400 mil in the blue Ford. The fascination of Bonneville is getting an engine to run at full speed in one mile, not only the acceleration mile.

3 kommentarer:

  1. Svar
    1. Något konstigt med tiden för inlägget... Här lokalt är klockan 20:57

      Radera
  2. Datorn fick nog fnatt hos Jim min mekaniker, där finns det det absolut ingen internet och han kan nog inte stava till mobiltelefon, jag avundas honom ibland. Naturligtvis eldar han kåken med ved...

    SvaraRadera