onsdag 10 december 2014

Smörjning

Problemet med smörningen på två lager i lådan experimenterade jag med  kväll, en vanlig vindrutespolarpump går het på två minuter om den får pumpa olja, när jag sänkte strömstyrkan till sex volt tog det fem minuter, med ett blinkersrelä går den 10 minuter innan den är het, vi provar med det atmosfärsiska trycket först, sedan får vi se.
Vi har olika åsikter Kjell och jag hur oljan ska komma till lagren, som vanligt kommer han säkert att göra som ha tycker det blir bäst och strunta i vad jag säger. Skoda tappkanen som ligger och glänser på den undre bilden lade jag dit bara för att få lite spänning i bilden. Ni vet väll att det inte är en JAWA tävlingskran utan att den kommer från Skoda.
 The problem with the oil on two bearings in the box I experimented with evening, a common windshield washer pump runs hot in two minutes if it gets pumping oil, as I lowered the amperage to six volts, it took five minutes with a flasher relay goes ten minutes before the is hot, we test with the atmospheric pressure first, then we'll see.

We have different opinions Kjell and I how the oil should come into bearing, as usual, he will certainly do that have think it will be best and ignore what I say. Skoda crane that is shining on the bottom picture I put there just to get some excitement in the image. You know that there is a JAWA racing crane without it comes from Skoda.

5 kommentarer:

  1. Hur vore det med en http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motorstyrning/Luft--Bransle/Branslepump/Elbranslepump-523226/

    SvaraRadera
  2. Smart Grogg, smart! Åker till Biltema på lördag och handlar.

    SvaraRadera
  3. Få se ifall den klarar den förmodat varma oljan.
    Plus att flödet / trycket ev. kan vara väl högt för ett par lager.

    SvaraRadera
  4. EDIT. Går det inte att montera någon "gammal" pilgrim pump på växellådan.

    För att vidareutveckla. Kan du inte köra samma oljecirkulation genom både motor och låda? En nyare MC-motor cirkulerar ju samma olja i hela motorn. Nu har du ju torrkoppling så du behöver inte ens ta hänsyn till lamellerna...

    SvaraRadera
  5. Motorn körs på R-olja och har förlustsmörning och den flakefärgade sörjan som kommer ut vill man inte använda till något annat. Externa speedwaypumpar växer inte på trän längre och enda stället att montera den är upptagen av en insprutningspump. Jag provar med din idé med en bränslepump

    SvaraRadera