Nu har Kjell och jag börjat att planera nästa motor, ett tag var vi inne på att hitta en 92mm kolv så vi skulle få 645cc i nuvarande motorn, men det var svårt, det skulle bli att nytillverka för 4500kr styck så dom planerna skrinlades. Sedan har vi spånat om att bygga en 350cc motor, problemet är att tapparna går i varandra om man har för litet slag, Bosse Brolin löste nog problemet, det optimala hade varit att ha Jawa 892 kolv som är 83mm men den finns säkert inte en massa sådana liggande överallt, så nu lutar det åt en Omega 85mm isracingkolv och endast 2mm material mellan ram och vevtapp.
Visst är Omegakolven fin, problemet med den är att vi kanske inte får upp tillräckligt med kompression, men Hasse kan ju svetsa igen förbränningsrummet, så det borde gå.
Now, Kjell and I started to plan the next engine, for a while, we wanted to find a 92mm piston, so we would get the current 645cc engine, but it was difficult, it would be to produce a new order 4500skr pieces so they plan ended. Since we have talked about building a 350cc engine, the problem is that the pins go into each other if you have too little impact, Bosse Brolin solved the problem it optimum would be to have the Jawa 892 piston 83mm but it's certainly not a lot of those lying around everywhere, so now we're talking about a 85mm Omega ice racing piston and only 2mm material between the frame and crank pin.
Omega piston is not it fine, the problem with it is that we may not get up enough compression, but Hasse can weld again the combustion chamber, so it should go.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar