söndag 18 augusti 2013

Allt i bitar

Hela dagen i dag har gått åt till att rengöra allt från salt, det är det värsta du kan ha på en motorcykel, det förtstör allt elektriskt och det får allt att rosta, även inuti motorer, det konstiga är att saker bara behöver att ha varit ute på saltet så börjar det att rosta, och då ska inte prata om den stackars Blå Forden som vi har tvättat med högtryck två gånger och sedan har haft en trädgårdsspridare under hela dagen för att sedan behandla den med Rust Off ett medel dom använder på båtar som går i saltvatten, den här dagen är den värsta på vår årliga resa.
All day today has been spent to clean everything from salt, it's the worst thing you can have on a motorcycle, it brought disrupt all electronic and it makes everything rust, even inside engines, the strange thing is that things just need to have been out on the salt so it starts to rust, and then will not talk about the poor blue Ford that we have washed with high pressure twice and then had a garden sprinklers throughout the day and then treat it with Rust Off a medium they use on boats going in salt water, this day is the worst on our annual trip.

fredag 16 augusti 2013

Nu gick första kolven!

Sista dagen, vi har inte rekordet, chansa lite, går det så går det. 70% nitro i tanken i med det största munstycket i förgasaren, varmkör minimalt för att hålla temperaturen nere, starten går sedan är det bara att hoppas, ettan , tvåan , och trean är inget problem men när jag  lägger i fyran då lyckas jag hitta ett friläge mellan trean och fyran, motorn tokvarvar och ramen kränger, ett försök till och fyran hoppar i, farten börjar att närma sig 200 km, då händer det som man inte vill ska hända, kolven värmenyper och det är bara att rulla åt sidan, vi gav allt till slutet i alla fall. Med en del förändringar ska vi nog kunna slå Jim den nya rekordhollaren. Mina slavar Jim och Sven ska ha en eloge, sa jag åt dom att riva ner cykeln kl 3 på eftermiddagen och byta drevning och och motor så var vi klara på 3 timmar. Skillnaden från i fjol var enorm då åkte vi 128 mph som rekord, nu åkte vi melaan 135 och 140 hela tiden, vi  saknar det sista men det ordnar vi till nästa år.

The last day, we have no record, take a chance, it goes, it goes. 70% nitro in the tank in the largest jet in the carburetor, warm up minimally to keep the temperature down, starting, then it is to be hoped, as I lay in fourth grade when I manage to find a neutral position between the third and fourth, the engine revving and the frame heels, an attempt to jump in fourth grade, the speed begins to approach 200 kilometers, when it happens that you do not want to happen, piston heat pinches and just roll to the side, we gave everything to the end anyway. With a few changes, we will easily beat Jim the new rekordhollaren. My slaves Jim and Sven to be commended, I told them to tear down the bike at 3 in the afternoon and replace caulking and engine and we were ready in 3 hours. The difference from last year was tremendous when we went 128 mph that record, now we went melaan 135 and 140 all the time, we miss the final but we will arrange the next year.

torsdag 15 augusti 2013

140 mph som bäst

En ensam toalett mitt ute på saltet, många tog bilder på den.
I dag körde vi fem gånger med en bästa tid på 140 mph, vi har ökat tolv mile sedan i fjol men vi har inte rekordet, det känns inte bra, vi har bara en dag till på oss så nu hittar vi på desperata lösningar, vi har insett att med den utväxling vi har haft så blir det ventilsläpp vid 140 mph, med en kugg till så blir fyrans växel som en overdrive. I eftermiddag så kommenderade jag mina två trogna slavar att riva ner cykeln en sista gång, vi bytte kannringar och förlängde insuget, det har vi aldrig provat, vi får se hur det slutar. I år har vi inte förstört en enda kolv, det är bra men vi har nog legat på den säkra sidan hela veckan och aldrig kört den med för lite bränsle

A lone toilet in the middle of the salt, many took pictures of it.
Today we ran five times with a best time of 140 mph, we have increased twelve miles since last year but we have no record, it does not feel good, we have just one more day for us so now we find the desperate solutions, we have realized that with the gear we have had so will the valve drop at 140 mph, with a sprocket to becomes fourth gear as an overdrive. This afternoon, as I commanded my two faithful slaves to tear down the bike one last time, we changed piston rings and prolonged intake, we have never tried it, we'll see how it ends. This year we have not destroyed a single piston, it's good but we have probably been on the safe side all week and never driven it with too little fuel

onsdag 14 augusti 2013

140 mph i dag

Det var en rolig dag, i morse stoppade vi i 600 motorn med ny kolv och cylinder sedan satte vi oss i kön till start i säkert 35 grader i en timme, väl framme så hände något på banan så vår start sköts upp 5 minuter i mitt svarta skinnställ ser ni svetten tränga igenom på ryggen och ändå har jag ryggskydd!
It was a fun day, this morning we assembled the 600 engine with new piston and cylinder then we sat in the queue to start in 35 degrees for an hour, well under way, something happened on the track so our start was postponed 5 minutes in my black leather suit do you sweat penetrate the back and yet I have back protector!
När mina slavar kom och skulle hämta mig så slutade startmotorn på vår blå Ford att fungera, för att undvika en dyr bärgning så kröp jag under och demonterade eländet och Jim och Sven lyckades att få liv i den så vi tog oss upp till en reservdelsdelsfirma där vi fick tag på en ny. I morgon klockan sju försöker vi igen med ändå mer nitro i tanken.
When my slaves came and would fetch me so ended the starter on our blue Ford operate in order to avoid an expensive salvage so I crawled under and removed the misery and Jim and Sven managed to put life into it so we took us up to a spare part company where we got our hands on a new one. In the morning at seven o'clock, we try again with even more nitro in the tank.

De här har det inte lätt i kväll

Dom kom i kväll med en skuren vevaxel efter för ivrigt bromsprovande och har bytt vev på en parkeringsplats och har bara torsdag och fredag kvar att köra, det är lite Bonneville i ett nötskal, klockan 10 i kväll har dom fått i motorn i alla fall.
They came in the night with a cut crankshaft after the eagerly braking spirit and has changed crank in a parking lot and have only Thursday and Friday left to run, it's a bit Bonneville in a nutshell, at 10 o'clock in the evening they have been in the motor anyway.

tisdag 13 augusti 2013

Det gick inte riktigt efter planerna

Vi körde en 137 mph i morse sedan bytte vi till 350cc och provade den, tyvärr så hade jag helt glömt bort att den borde ha en annan utväxling, nu fick vi ta vad vi hade och kuggade ned 4 kugg på motordrevet, tyvärr så räckte det inte den orkade inte på fyrans växel., så nu blir det plan C, i kväll bytte jag själv till en nyborrad cylinder och en ny kolv medans mina 2 slavar låg och myste i sina sängar, dom har skruvat ner cykeln i bitar minst en gång om dan och när det är över 35 grader så sliter det på de flesta.
We ran a 137 mph this morning , so now it's plan C, in the evening, I changed myself to a new cylinder and a new piston while my two slaves lay cuddled in their beds, they have turned down the bike in pieces at least once a day and when it's over 35 degrees celsius so wear it on most.


Sista försöket

I går körde vi en gång 135 mph och en på 131mph, det är lång väg till Jims nya rekord så nu slutar vi att vara snäll mot motorn, vi kompade upp  och ökade tändningen till 47 grader i går kväll. Får vi inte en upp farten ordentligt nu på morgonen så byter vi klass och kör 350cc resten av veckan
Yesterday we drove once 135 mph and one at 131mph, it's a long way to Jim's new record so now we stop being kind to the engine, we increase the compression and increased ignition to 47 degrees last night. May we not up to speed properly this morning so we change class and run 350cc rest of the week